هک پمپ انسولین و ساخت یک سیستم پانکراس مصنوعی

دکتر Orla Wilson ، شیمیدان و استاد دانشگاه جان هاپکینز، دیابت نوع یک خود را با پمپ و ابزارهایی که برای او تجویز شده بود، درمان می کرد. اما روش او در کنترل بیماریش پس از ابتلای دختر 8 ساله اش به دیابت نوع 1 تغییر کرد. او می خواست نتایج درمان دخترش Polly را قابل پیش بینی کند و زمانی را که او برای کنترل بیماریش صرف می کند، کاهش دهد. او با هک کردن پمپ انسولین خود، به گروهی از بیمارانی پیوست که یک سیستم پانکراس مصنوعی را با استفاده از رمز گذاری متن باز[1] برای خود ساخته اند.

سیستم پانکراس شبیه سازی شده، در سال 2015 توسط Dana Lewis  و Scott Leibrand تحت عنوان DIY[2] ابداع شد. آنها یک سیستم حلقه ی بسته که دستگاه مانیتور مداوم قند خون را به پمپ انسولین متصل می نمود، ساختند تا با کمک یک سیستم Open APS، خوانش های مداوم قند خون به پمپ انسولین منتقل شود و بجای تنظیم دستی دوز انسولین، دستگاه بطور خودکار دوز انسولین مورد نیاز را تعیین کند. این سیستم خود ساخته، تحت نظارت سازمان غذا و داروی آمریکا ساخته و تایید نشده بود. در آن زمان Lewis و Leibrand این سیستم متن باز خود را بصورت آنلاین به اشتراک گذاشتند و کمپینی بنام #OpenAPS را راه اندازی نمودند تا به افرادی مانند دکتر Wilson که به دیابت نوع 1 مبتلا بودند کمک کنند. دکتر Wilson121مین نفری بود که این سیستم را در اکتبر 2016 برای خود ساخت. تا ماه جولای 725 نفر از جمله Pollyاز این سیستم هیبرید خود ساخته، استفاده می کردند.

دیابت نوع یک در گذشته، دیابت وابسته به انسولین نامیده می‌شد. بدن افراد مبتلا به دیابت نوع یک، قادر به تولید انسولین کافی نمی‌باشد. در این نوع از دیابت، تخریب سلول‌های بتا در پانکراس به دلیل حمله ی اشتباه سیستم ایمنی رخ می دهد و پس از آن دیگر پانکراس قادر به تولید هیچ انسولینی نیست. قند خون بالا در این افراد به مرور زمان می‌تواند تأثیرات جبران ناپذیری را بر روی اعضای مختلف بدن داشته باشد. با وجود اینکه از دیابت نوع ۱اغلب به عنوان دیابت دوره نوجوانی یاد می‌شود ولی امکان ابتلا به این بیماری در هر سنی وجود دارد.

دکتر ویلسون این دستگاه را برای نخستین بار تنها با ۱۵۰دلار هزینه، در خانه ی خود ساخت .او برای ساخت این دستگاه در خانه از یک گلوکومتر، پمپ انسولین و یک صفحه ی نمایشگر برای نمایش غلظت قند خون استفاده نمود.

افراد مبتلا به دیابت نوع یک می‌بایست قند خون خود را حداقل چهار تا ۱۰بار در روز بررسی کنند و مطمئن شوند که پمپ انسولین آنها دوز مناسبی از این هورمون حیاتی را به بدنشان تحویل می دهد.این موضوع همیشه برای دکتر ویلسون نگران کننده بود چرا که او نگران بود که دخترش این وظایف را فراموش کند و نتواند از پس این همه مسئولیت به درستی برآید.

او با جستجو در اینترنت تصمیم گرفت تا دستگاه DIY خانگی خود را بسازد. وی گفت من تنها در زمینه علم شیمی اطلاعات دارم و درباره برنامه نویسی کامپیوتر چیزی نمی‌دانستم. با این وجود من تصمیم گرفتم با دانش برنامه نویسی ارائه شده توسط Lewis و Leibrand یک دستگاه کوچک برای کنترل دیابت بسازم. با وجود برخی مشکلات ، من موفق به ساخت این دستگاه برای خود و سپس دخترم شدم.

از زمان استفاده از این سیستم خانگی، ویلسون می گوید که او کمتر درباره افت قند خون دخترش نگران است در حالیکه از طریق زنگ هشدار دهنده از افت قند خون او در زمان خواب آگاه می شود. او تجربه ی خود را با گروه های مختلف دیابت در فیس بوک و شبکه دیابت در دانشگاه جانز هاپکینز به اشتراک گذاشت و حتی در یک وبینار که از طرف یک سازمان غیر انتفاعی بنام Diabetes Destiny برگزار شده بود، سخنرانی کرد.

او به سیستم خود به عنوان مثالی از اهمیت نوآوری و یادگیری مادام العمر اشاره کرد. او می گوید: این کار سبب شد من اکنون درک بیشتری برای کنترل دیابت نسبت به گذشته داشته باشم، و این واقعیت که تصمیم من در انجام و ساختن آن برای سلامت خود و دخترم، من را توانمندتر ساخته است.

منبع:

 

https://www.baltimoremagazine.com/2018/11/21/diabetes-patients-hack-own-insulin-pumps-using-open-source-coding



[1]open-source coding

[2] Do It Yourself